Mrákotínský monolit
Ing. V. Weinzettl (Text z 20. let 20. stol.)
Radostným vzrušením a zadostiučiněním plnilo se srdce každého z nás,
když uviděli jsme opětně Pražský hrad večer zářiti osvětlenými okny nad naší
krásnou Prahou, opětně po době staleté, ve které jsme již zvykli na všecku tu
lhostejnost vyjádřenou tmavými okny ve tmavém, pochmurném obrysu slavné
budovy hradčanské. Nová světla oken hradních mluvila k nám velmi zřetelně a
plnila naše nitra pýchou a sebedůvěrou, i byla tudíž s nadšením přijata
zpráva, ze náš milovaný a geniální pan president republiky T. G. Masaryk
obmýšlí před Hradem vysoko vztyčiti světlo nové, velké, které by mělo na
věčné časy oslavovati všechny ty, kteří životy položili za znovuzřízení naší
samostatnosti. Krásná tato myšlenka má dojíti důstojného velkorysého
uskutečnění zřízením vysokého pilíře, nesoucího nahoře laternu. Bude to
maják, hlásající obětavost i pro doby rozvlněného života našeho, politického
i hospodářského. [...]
Konečně v červenci 1923 objevily se zprávy, že monolit dlouhý 19 metrů jest v
Mrákotíně ulomen a nachází se na cestě do Prahy.
Maje za svou morální povinnost tuto neobyčejnou práci sledovati, tím
spíše, že jsem při hořickém obelisku Riegrově sám podobnou, byť menší, úlohu
vykonal, vyžádal jsem si studijní podporu od ministerstva školství a národní
osvěty, kteráž mi byla povolena.
Dříve však, nežli
mohl jsem se vydati na cestu, došla trapná zvěst, že monolit se při
transportu přerazil - obecenstvo přijalo zprávu tu s pocitem zklamání
odůvodněného; technický svět pak s pocitem údivu, že k tomu dojíti mohlo při
nynějším stavu technických prostředků. [...]
Otázku základní, jak se mohla pohroma státi, mohu krátce zodpověděti
tak, že pohroma nestala se tím, že by úlohu nebylo možno řešiti, ani tím, že
by se strany vedoucích sil neb pomocníků, dělníků a vojínů byla jakási
nedbalost, nýbrž stala se tím, že málokdo si uvědomil velikost obtíží, a že
všichni přehnaně spoléhali na technické pomůcky [...]
Katastrofa nastala, když byl blok žuly vlečen do prvního strmějšího
svahu; jedno oko řetězu nevydrželo zatížení a prasklo, vůz s monolitem se
utrhl a sjel po srázu dolů, kde narazil do jiného vozu s takovou silou, že se
obelisk rozlomil.
Pro etapu 2.,
transport z Mrákotína do Telče, dány byly k disposici prostředky technické
vskutku bohaté: balvan uložen na železniční podvozky, vezen po kolejích
rozkládacích a přenosných 100 metrů délky, o kolejnicích výšky 12 centimetrů,
tažení dálo se ocelovými lany síly 23 milimetry, vedenými přes 2 mohutné
kladky a tažnou sílu obstarávaly 3 vojenské traktory Daimlerovy NV II - 805,
807 a 808 mohutnosti 80 + 80 + 100 = 260 HP.
Ku transportu vysláni byli: z ministerstva veřejných prací
Inž. Klement, vrchní stavební komisař; od vojenského eráru pan kapitán
Inž. Seidl se 60 muži prvního železničního pluku z Pardubic; Škodovy
závody vyslaly svého mistra p. Vlacha [...]
·
|